MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Algemeen scanners -> rijkwijdte vliegtuigen

Stel hier uw vragen over scanners en toebehoren !
Nieuw bericht plaatsen

rijkwijdte vliegtuigen

Berichtdoor airman » za okt 17, 2009 10:50 am
Aantal posts: 285x
Ranking: Vlieginstructeur

PB sturen

wat is de rijkwijdte van de vliegtuigen boven europa, kan iemand dat vertellen vanaf waar je ze kan horen,gezien vanuit midden nederland met een normale antenne opstelling eventueel met een
antenne versterker, dit in verband met het programmeren van mijn scanner.
ik ben ook benieuwd naar air to air ervaringen op de langere afstand kan iemand mij wat wegwijs maken.

gr rene-airman :wink:

Re: rijkwijdte vliegtuigen

Berichtdoor Hoekb03 » za okt 17, 2009 4:34 pm
Aantal posts: 2133x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken

airman schreef:wat is de rijkwijdte van de vliegtuigen boven europa [...] kan iemand mij wat wegwijs maken.

De range waarbinnen je signalen kunt ontvangen hangt af van de hoogte waarop de kist zit. Dit geldt voor VHF en UHF in ieder geval. In principe werkt het net als je autoradio, het signaal komt tot aan de horizon. En waar die is hangt van de hoogte af. Je hebt het over een "normale" antenne-opstelling, Ik zou zeggen dat je vanuit midden Nederland dan pak 'm beet vliegtuigen boven Nederland, midden Duitsland, Belgie en een stuk Noordzee zou moeten kunnen vangen. Er zijn ongetwijfeld mensen op dit forum die verstand hebben van antennes en zo, die zullen je meer kunnen vertellen.

Voor HF wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Zie daarvoor Radio Activity.

Succes, en post vooral je logs op Milspotters!

Bart.

Berichtdoor airman » za okt 17, 2009 4:49 pm

PB sturen

ja hoi bart bedankt voor het antwoord.

het geheel staat bij mij nog in het begin,ik ben op het moment
een lijst aan het samenstellen van frequenties om in te programmeren,dat begint al te vorderen maar vergt nog verder onderzoek,het meeste valt te vinden op het forum maar waar vind je bv: de air to air frequenties van de amerikaanse ,duitse en bel-
gische luchtmacht heb je enig idee waar ik die kan vinden.

gr-rene-airman. :idea:

Berichtdoor Hoekb03 » zo okt 18, 2009 5:01 pm

airman schreef:waar vind je bv: de air to air frequenties van de amerikaanse ,duitse en bel-
gische luchtmacht heb je enig idee waar ik die kan vinden.

Nee, ik ben niet meer zo vreselijk actief. Lijkt me dat er op dit forum genoeg lieden zijn die je verder kunnen helpen. Qua onderwerp hoort dit meer thuis in radio-activity trouwens. Scramble is wellicht nog een goede bron, en voor de rest: Google is your friend :D

Berichtdoor eppo » zo okt 18, 2009 7:56 pm
Aantal posts: 3589x

PB sturen

de reiktwijdte waarop je een kist ontvangt hangt ook samen met het weer,heb thuis in lwd wel eens en reachbak op schleswig gehoord,die binnen werd geluld en ff later op de toren,niet alleen de bak zelf,maar ook de verkeersleiders,of op mijn pro-26 handscanner,2 f-16 van vkl die inche :shock: ckten op riesling radar terwijl eppo,voor zijn caravan zat op terschelling

Berichtdoor eppo » zo okt 18, 2009 8:01 pm
Aantal posts: 3589x

PB sturen

daap,geloof mij maar,smaakten zeker best,wast gauw weg :shock:

Berichtdoor Hoekb03 » zo okt 18, 2009 9:31 pm

eppo schreef:de reiktwijdte waarop je een kist ontvangt hangt ook samen met het weer,heb thuis in lwd wel eens en reachbak op schleswig gehoord,die binnen werd geluld

Klopt inderdaad. Combinatie hoge luchtdruk en mist wil wel eens zorgen voor extreem goede condities op VHF en UHF. Ik heb ooit op VHF een kwartiertje Heathrow Ground gehoord op VHF, inclusief taxiende kisten. Maar dat is wel erg zeldzaam volgens mij.

Berichtdoor Jerry » zo okt 18, 2009 9:47 pm
Aantal posts: 654x

PB sturen

Ja, heb ik ook gehad. Tijdens bepaalde weersomstandigheden kon ik de ATC London Mil 254.825 en 251.625 luid en duidelijk horen.

re

Berichtdoor Gerben KLu » ma okt 19, 2009 11:02 am
Aantal posts: 5486x

PB sturen

Onder bepaalde omstandigheden treedt via luchtlagen reflectie van het signaal op, waardoor verbindingen over grote afstanden mogelijk worden.
http://members.home.nl/radiomorningstar ... ortpla.htm

Berichtdoor airman » ma okt 19, 2009 3:01 pm

PB sturen

thnx all :idea: :D

Reactie plaatsen

Keer terug naar Algemeen scanners