MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Algemeen scanners -> Scanner newbie

Stel hier uw vragen over scanners en toebehoren !
Nieuw bericht plaatsen

Scanner newbie

Berichtdoor geert99 » do dec 10, 2009 10:08 pm
Aantal posts: 28x
Ranking: Crew Chief

PB sturen

Hoi allemaal,

Ik fotografeer al jaren militaire vliegtuigen en zag vaak mede spotters met een scanner. Nu leek mij dat ook wat en vorige week heb ik via marktplaats een 2e hands scanner op de kop getikt. Het gaat overigens om een Uniden UBC3500XLT.

Ik heb het ding via BCtool aan mijn pc hangen en ik heb een frequentielijst gedownload waarin ook militaire luchtvaart is opgenomen. Alle losse vliegvelden in NL, maar ook A2A kanalen.

Ik weet dat ik nog heel erg veel te leren heb, en ik zal vast iets verkeerd doen, maar ik hoor dus nooit vliegtuigen.... :shock:

Met nooit bedoel ik eigenlijk alleen 's avonds, want overdag op mijn werk kan ik niet luisteren. Ik woon in Almelo en dus niet dicht bij een militair veld. Ik hoopte echter wel op wat geluiden in de avonduren van het nachtvliegen, want ik hoor ze wel af en toe over komen op grote hoogte.

Ik heb nu 3 avonden geluisterd en de scanner scanned deze kanalen mooi langs, en soms stopt de scanner en hoor ik wat ruis.

Mijn probleem is dat ik niet weet of ik wat zou KUNNEN ontvangen op deze manier. Ik zit in een bijbouw van ons huis en heb een houten dak boven me, dus geen beton ofzo. Ik ben nog niet in de buuurt van een vliegveld geweest ofzo.

Kan iemand me vertellen of ik uberhaubt wat zou kunnen horen, zo 's avonds of verwacht ik er gewoon teveel van? Als het weer naar het voorjaar gaat, dan kom ik vanzelf weer bij vliegvelden, maar voor nu zou ik het met A2A praatjes moeten doen.

Op welke frequenties zou ik zo 's avonds wat kunnen verwachten?

Alle hulp is welkom!

re

Berichtdoor Gerben KLu » vr dec 11, 2009 1:32 pm
Aantal posts: 5486x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Als je beginner bent, raad ik je aan om niet gelijk je scanner vol te zetten...
Begin met een paar frequenties, waarvan je zeker weet dat ze in gebruik zijn en luister er eens een tijdje na, zodat je misschien ook leert begrijpen waar men t over heeft.
Na verloop van tijd ga je dan vanzelf wel selecteren; bepaalde freqs. eruit gooien/ andere erin.. , zodat je uiteindelijk je scanner naar eigen wens hebt geprogrammeerd èn ook weet wàar je naar luistert..

Je hoort helemaal niks?
Probeer dan eens 1 frequentie, bv een radio frequentie, om te checken of t apparaatje t überhaupt wel doet.

Komende week zou je 's avonds gewoon F-16's moeten kunnen horen.
Dus maandagavond, (mits het niet mistig is) zou je op de gebruikelijke frequenties activiteit waar moeten nemen.

Berichtdoor geert99 » vr dec 11, 2009 5:03 pm
Aantal posts: 28x
Ranking: Crew Chief

PB sturen

Hartelijk dank voor je info.

Ik heb nu alle vliegvelden en wat A2A frequenties in de scanner zitten.

Op welke freq. zou ik 's avonds wat van het avondvliegen kunnen horen vanaf Almelo? Ik neem aan dat ik dan niet de vliegveld frequenties moet gebruiken?

Ik kan in die tool op deze site prima de vliegveld frequenties vinden, maar hoe ik A2A moet vinden, is me niet helemaal duidelijk.

Berichtdoor Smoke » do dec 17, 2009 3:40 am
Aantal posts: 54x
Ranking: Officier Luchtverkeersleider

PB sturen | Website bezoeken

Heb je de militaier frequenties wel op AM staan?

Als hij op FM staat dan ontvang je namelijk ook niets 8)

Berichtdoor Rene Boot » za dec 19, 2009 6:05 pm
Aantal posts: 90x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Probeer om te beginnen is 128.3500 Dutch Mill via de BC tool te downloaden en vergeet inderdaad niet de AM aan te vinken.
De BC tool geeft standaard auto aan, maar doe toch maar even de AM dus.
Heb je je squelch goed staan en je volume ?

Groet René

Re: Scanner newbie

Berichtdoor tornado » za apr 17, 2010 3:56 pm
Aantal posts: 2x
Ranking: Baanveger

PB sturen

Kijk eens op bladzijde 56 van je handleiding; Setting Channel Attentuation. Zet deze op OFF. Nog een tip: schaf een (mobiele) buitenantenne aan deze kun je op de Uniden 3500 aansluiten. Beetje een late reactie, ben nog maar net lid :P . Succes...enne het is een geweldig toestel!

Reactie plaatsen

Keer terug naar Algemeen scanners