MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Algemeen scanners -> Scanner kopen

Stel hier uw vragen over scanners en toebehoren !
Nieuw bericht plaatsen

Scanner kopen

Berichtdoor Roel AIR » zo jul 26, 2009 3:15 pm
Aantal posts: 69x
Ranking: F16 Rooky

PB sturen

ik wil over een tijdje een scanner kopen en heb een beetje al op scanman.nl gekeken. maar omdat het mijn eerste is weet ik niet waar je op moet letten.
hier moet voor mij in iedergeval een scanner aan voldoen:
Handformaat
goede kwaliteit
makkelijk te bedienen
Nederlands Handleiding

freqeuntie's voor
schiphol
Weeze (Duitsland)
Volkel
Eindhoven
evt. freqeuntie zodat ik weet wat er boven Horst vliegt (Noord-Limburg)

ik heb zelf deze gevonden Uniden Bearcat UBC 92 XLT maar weet niet of dat die goed is omdat ze over Bandplan 1 en 2 praten kan iemand uitleggen wat dit betekent en of dat dit een goede scanner is.
http://scanman.nl/N_frame.html?http://scanman.nl/

bij voorbaad dank

Laatst bijgewerkt door Roel AIR op zo jul 26, 2009 3:54 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichtdoor ShabaF117 » zo jul 26, 2009 3:41 pm
Aantal posts: 41x
Ranking: Student Luchtverkeersleider

PB sturen

ik heb zelf ook een UBC 92 , maar ik ben ongeveer 1 jaar geleden over gestapt naar de 3500 XLT deze heeft namelijk wel de militaire band en dat is wel makelijk als je naar Volkel wil luisteren .

Berichtdoor Roel AIR » zo jul 26, 2009 3:52 pm
Aantal posts: 69x

PB sturen

zijn er trouwens ook winkel in de buurt van Horst waar je de scanners kan kopen of moet je dat via het internet doen

Berichtdoor xidewinder » zo jul 26, 2009 4:54 pm
Aantal posts: 506x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Zelf een jaar geleden ook een scanner gekocht: Yupiteru MVT 7100. Deze bevalt uitstekent! Gekocht via Marktplaats.

Berichtdoor berendbotje » ma jul 27, 2009 8:24 pm
Aantal posts: 63x

PB sturen | Website bezoeken

Aloha,

Zoals de voorgangers al schreven, de 92 heeft alleen de civiele luchtvaartband in zijn ontvangst bereik. (118-138)
Wil je ook de militaire frequenties horen dan zul je naar een scanner moeten die ook de 225-400 en 118-150 AM kan ontvangen. De meesten zullen dan het ontvangst bereik hebben van 25-1300 Mhz, de Yupiteru en 3500 kunnen dit beiden en zijn prima hand scanners.

Je wens is ook makkelijk te bedienen. Uit ervaring kan ik alleen over de 3500 spreken en die is, eenmaal geprogrameerd, eenvoudig te bedienen. Er wordt echter geen nederlandse handleiding bij geleverd. Het handmatig programeren van deze scanner is echter zo niet eenvoudig. De 3500 heeft een dynamisch geheugen waarbij de kanalen geprogrameerd worden in systemen en groepen met quick keys etc etc. Dit gaat niet handig en vlot met de knoppen op de scanner.

De 3500 kan ook geprogrameerd worden middels een interface kabel aangesloten op de PC (USB of RS232) en een programeer tooltje. Uniden levert tegen betaling hun eigen programma, maar zelf gebruik ik bcTool welke gratis via internet te downloaden is. http://www.bctool.org/
Voordeel hiervan is dat je een eigen database kunt opbouwen van verschillende frequenties en die naar wens kunt uploaden in je scanner. Met dit tooltje zijn er nog veel meer zaken mogelijk zoals opnemen en loggen van allerhande info. De kabel wordt niet standaard meegeleverd met de scanner en dient apart te worden gekocht.

Qua ontvangst is de 3500 een prima scanner, de meegeleverde accu's (AA 2300mAh) gaan ongeveer 6-7 uur continue gebruik mee (bij mij op Volkel dit jaar :D ) en wanneer deze leeg zijn kunnen er zo standaard penlites in. De antenne heeft een SMA aansluiting, meegeleverd is een SMA-BNC verloopje.

Heb de mijne 1,5 jaar geleden via internet gekocht bij Jacobs Breda, zonder problemen.

Succes met je keuze.

Grt David

Berichtdoor REACH111 » do aug 06, 2009 11:36 am
Aantal posts: 76x
Ranking: F16 Piloot

PB sturen

Uniden Bearcat UBC 3500 XLT !! , alleen zit hier geen Nederlandse handleiding bij, je kunt hem ook nergens vinden. Maar nara heel lang afzoeken op internet kwam ik bij een belgse man die deze scanner helemaal had getest en als je een mailtje stuurde, stuurde hij de test door en wat bleek alles werd ik het nederlands verteld, dus heb nu wel een nl handleiding !! :wink:

Berichtdoor Rene Boot » zo aug 09, 2009 5:42 pm
Aantal posts: 90x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

reach en je gaat die handleiding dan even doorsturen of vergis ik me ???

Wat Berendbotje David roept is correct en dus een goed apparaat, je moet hem even doorhebben, maar dat gaat wel vlot.

De bijgeleverde batterijen gaan inderdaad niet zo heel lang mee, maar met oplaadbare batterijen van schrik niet de Hema gaat hij een stuk langer mee.

Vind je het toch te moeilijk kijk dan is naar een tweedehands Yupiteru 7100 op bijv. marktplaats.

Groet René

Berichtdoor leeuwarden058 » ma aug 17, 2009 1:01 pm
Aantal posts: 685x

PB sturen

Is een Yupiteru 7000 net zo geschikt als een 7100?

Berichtdoor Auke104 » ma aug 17, 2009 1:51 pm
Aantal posts: 1667x

PB sturen

Jahoor geen probleem... praktisch hetzelfde bereik

Berichtdoor leeuwarden058 » ma aug 17, 2009 1:53 pm

PB sturen

Las net ook een topic van Allie. Zag er toevallig 1 staan op internet, zal eens vragen om een prijsje.

Berichtdoor Auke104 » ma aug 17, 2009 2:15 pm

PB sturen

Met een paar tientjes wel ophouden... aanbod genoeg

Berichtdoor leeuwarden058 » ma aug 17, 2009 2:20 pm

PB sturen

Op marktplaats valt het nog al wat tegen vind ik.

Berichtdoor Auke104 » ma aug 17, 2009 2:24 pm

PB sturen

Hangt er vanaf wat je wil een basisscanner is wellicht wat goedkoper, als ik met de auto ben heb ik die meestal mee. Basisscanners -> Com205, Pro-2006, COM-225 meestal onder de 50 euris...

Handscanners -> Pro-43, MVT-7000, MVT-5000, AOR-2000 en nog wel enkele anderen moeten te vinden zijn voor 50/60 euro..

Berichtdoor leeuwarden058 » ma aug 17, 2009 2:29 pm

PB sturen

Een basisscanner is niet echt praktisch als je bij het veld staat. Jij hebt die gewoon in je auto op 12V of zo?

Berichtdoor MADDOG » ma aug 17, 2009 2:58 pm
Aantal posts: 611x

PB sturen

Roel AIR schreef:zijn er trouwens ook winkel in de buurt van Horst waar je de scanners kan kopen of moet je dat via het internet doen

CB shop Ooverloon
daar heb ik een paar jaar geleden m'n UBC 780XLT gehaald
En een tweedehandse MVT7100 heb ik voor een paar tientjes op marktplaats gekocht.

Volgende

Reactie plaatsen

Keer terug naar Algemeen scanners