MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Algemeen scanners -> Antenne kopen

Stel hier uw vragen over scanners en toebehoren !
Nieuw bericht plaatsen

Antenne kopen

Berichtdoor xidewinder » di jan 27, 2009 6:41 pm
Aantal posts: 506x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Hallo,

Ik ben in het bezit van een mvt-7100 maar met mijn telescoopantenne heb ik helaas niet zo'n goed bereik thuis. Nu zou ik dat graag willen verbeteren met een antenne. Na wat zoeken kom ik een Diamond D777 tegen. Deze zou erg goed zijn voor de militaire luchtvaart. Maar als ik op google ga zoeken vind ik deze antenne overal voor prijzen tussen de 70-90 euro. Dit heb ik er niet voor over. Is er een goedkoper alternatief voor de helft van die prijs?

groeten

Guus

re

Berichtdoor Gerben KLu » di jan 27, 2009 7:42 pm
Aantal posts: 5486x

PB sturen

Wat Crizz zegt..
En komt nog eens bij dat je dan ook nog niet klaar bent, zal ook kabel moeten komen + pluggen.
Neem geen rg58 maar aircell 7 of beter, of als je RG213 hebt liggen mag dat ook.
Een D777 is een prima antenne voor de luchtvaart, maar hij zal alleen presteren als jij t beste voor de antenne over hebt, dwz: goede kabel en een juiste locatie voor de antenne, dus zet hem bv niet op je slaapkamer...
Een goede antenne is het halve werk, de andere helft ben je zelf verantwoordelijk voor.
Alternatieven zijn er wel, maar daar zitten ook weer haken en ogen aan..

2e hands..( brengt ook zn risico's met zich mee)

Andere antenne/ breedband antenne; eerder last van storing; antenne niet gepiekt voor luchtvaart.

En een antenne van de zelfde kwaliteit en met de zelfde specificaties ken ik niet.

Ik weet niet waar jij zoal je scanner voor gebruikt, maar als je ook nog andere dingen wilt beluisteren, raad ik je de D777 af, dan zou ik voor een discone gaan.
Maar dit soort keuzes zijn persoonlijk natuurlijk.

Berichtdoor xidewinder » di jan 27, 2009 10:50 pm

PB sturen

Dan zal ik toch maar eens die antenne overwegen :wink:. Ik gebruik de scanner eigenlijk alleen maar voor de luchtvaart.
Hoeveel kost zo'n kabel dan ongeveer met pluggen? Ik verwacht zo'n 10 meter nodig te hebben (geschat even).

Boven mijn kamer is nog een spitse zolder, natuurlijk wordt het bereik groter als ik de antenne hoger zet. Maar hoe zit het dan met bliksem? Stel dat het erg link is om zo'n antenne op het dak te zetten en ik zet hem op de zolder, heeft het dan nog zin :roll:

Ik woon hemelsbreed ongeveer 40 km van Eindhoven, 35 van Brogel en 40 van Geilenkirchen, enige kans die door te krijgen met een antenne? (natuurlijk weer afhankelijk van hoe je de antenne plaatst).

In ieder geval bedankt voor het fijne antwoord :wink:

Berichtdoor Henri le Beau » wo jan 28, 2009 8:36 am
Aantal posts: 63x
Ranking: F16 Rooky

PB sturen

Ik heb 2 D777's op m'n dak staan en dat bevalt prima. Voor bliksem ben ik niet zo bang, in de 15 jaar dat ik in dit huis ant's op het dak heb staan heb ik pas 1 x last van bliksem gehad. Die sloeg toen 150 meter verder in maar het 'staartje' sloopte toen de elektronica van een ARA1500. Never een direct hit gehad.

Of het een goed idee is een een MVT-7100 helemaal vol te stoppen met signaal weet ik niet. Een handy kan meestal minder signaal verwerken dan een basisscanner. Maar wellicht zijn er lieden op dit forum die het uitgeprobeerd hebben.

Op het dak is beter dan op zolder en 't maakt daarbij wel uit wat voor dak je hebt. Een ouderwets dak houdt minder tegen dan een modern dak met veel isolatiemateriaal etc.

Nou succes ermee!

Berichtdoor dennis » wo jan 28, 2009 9:59 am
Aantal posts: 3744x
Ranking: Basis Commandant

PB sturen | Website bezoeken

Henri le Beau schreef:Ik heb 2 D777's op m'n dak staan en dat bevalt prima. Voor bliksem ben ik niet zo bang, in de 15 jaar dat ik in dit huis ant's op het dak heb staan heb ik pas 1 x last van bliksem gehad. Die sloeg toen 150 meter verder in maar het 'staartje' sloopte toen de elektronica van een ARA1500. Never een direct hit gehad.

Of het een goed idee is een een MVT-7100 helemaal vol te stoppen met signaal weet ik niet. Een handy kan meestal minder signaal verwerken dan een basisscanner. Maar wellicht zijn er lieden op dit forum die het uitgeprobeerd hebben.

Op het dak is beter dan op zolder en 't maakt daarbij wel uit wat voor dak je hebt. Een ouderwets dak houdt minder tegen dan een modern dak met veel isolatiemateriaal etc.

Nou succes ermee!

Zelf heb ik de AOR 8200MKIII handscanner aan de D777 hangen, daartussen Aircell en ook nog een JIM versterker.

Geen problemen met oversturing en perfect ontvangst. Het enige mindere is dat de scanner/antenne last heeft van de storing die uit mijn computer komt :(

Berichtdoor bigfatbasterd » ma jun 15, 2009 7:51 pm
Aantal posts: 206x
Ranking: F16 Demo Piloot

Ik ben in het bezit van een Yupiteru MVT-7300EU. Nu zit bij deze scanner standaard een telescoop antenne. Nu zou ik graag willen weten of iemand een goede online winkel weet waar ik een rubberantenne kan kopen, Ik wil graag zo'n antenne omdat dit mij veel handiger lijkt bij Vliegshow dan zo'n telescoopantenne.

Berichtdoor Scanfreak » ma jun 15, 2009 8:18 pm
Aantal posts: 71x
Ranking: F16 Piloot

PB sturen

dennis schreef:Zelf heb ik de AOR 8200MKIII handscanner aan de D777 hangen, daartussen Aircell en ook nog een JIM versterker.
(

Heb je die JIM onder de antenne of net voor de scanner aangesloten?

Berichtdoor Auke104 » ma jun 15, 2009 8:50 pm
Aantal posts: 1667x

PB sturen

Kan je uit ervaring vertellen dat de 7100 het niet zo leuk vindt om zulke antennes er op aan te sluiten! Met AOR's nooit problemen gehad(zoals Dennis al zei). MVT-7100 is een beest van een scanner, wellicht de beste op Militaire luchtvaartband(Signal R-535 de beste natuurlijk). Voor aansluiting op een externe antenne zoals de D-777 zou ik toch iets anders aanraden. Bijvoorbeeld een basisbak, com205/225 die zijn voor een paar tientjes te krijgen of natuurlijk een AOR.

Berichtdoor Auke104 » ma jun 15, 2009 8:55 pm
Aantal posts: 1667x

PB sturen

bigfatbasterd schreef:Ik ben in het bezit van een Yupiteru MVT-7300EU. Nu zit bij deze scanner standaard een telescoop antenne. Nu zou ik graag willen weten of iemand een goede online winkel weet waar ik een rubberantenne kan kopen, Ik wil graag zo'n antenne omdat dit mij veel handiger lijkt bij Vliegshow dan zo'n telescoopantenne.

Zou nooit het telescoopje omruilen voor een rubber duck... zeker niet bij een Yupi. Mocht je het toch willen , wellicht jbe in Breda.

Berichtdoor dennis » ma jun 15, 2009 9:02 pm

Scanfreak schreef:
dennis schreef:Zelf heb ik de AOR 8200MKIII handscanner aan de D777 hangen, daartussen Aircell en ook nog een JIM versterker.
(

Heb je die JIM onder de antenne of net voor de scanner aangesloten?

Op de scanner, buiten is een beetje onmogelijk kwa weer en afstand.

re

Berichtdoor Gerben KLu » ma jun 15, 2009 10:00 pm
Aantal posts: 5486x

PB sturen

Er zijn er inderdaad die de JIM aansluiten op het punt waar de kabel t huis binnenkomt.
M.a.w de afstand tussen de antenne en de JIM zo kort mogelijk houden
Dit zou het beste resultaat geven, het signaal is vlak bij de antenne natuurlijk sterker dan wanneer je 10 meter kabel verder bent.
Het hoogste rendement haal je dus door te gaan versterken daar waar het signaal het sterkst is.
Ik heb 'm hier trouwens ook gewoon op de scanner.
Anders zou ik de kabel die boven op zolder het huis binnenkomt, door moeten knippen en daar de JIm ertussen plakken en het apparaatje voorzien van stroom en dan krijg je dus t volgende; laat je de versterker dag en nacht aan of bouw je een schakelaartje die je vanaf beneden kan bedienen etc.
Vind het resultaat zo best genoeg.

Berichtdoor powerzip » ma jun 15, 2009 10:15 pm
Aantal posts: 155x
Ranking: F16 Demo Piloot

nog een kleine aanvulling:
heb hier zowel een D777 als een Discone ( het betere model met RVS radialen en N-connector) op het dak. Beide gevoed met Aircell kabel op een 780XLT.
In doorsnee situaties presteren beide antennes goed. Verschil is een beduidend betere signaal ruisverhouding van de D777.
En dat merk je op korte afstand niet erg maar stations op afstand komen met de D777 beter hoorbaar binnen. (minder ruis) Ontvangstgevoeligheid is van de D777 doorsnee 1-2S punten beter.
Echter in een bijzondere situatie scoort de Discone weer beter: De stralingskromme van de D777 is meer omhoog gericht en de Discone heeft meer een plattere kromme . Bij DX ontvangst geeft de Discone een beter resultaat over een grotere afstand. (volgt dus " het aardoppervlak" )
Mechanisch ben ik zeer tevreden over beide antennes.

Re: re

Berichtdoor Scanfreak » di jun 16, 2009 11:12 pm
Aantal posts: 71x
Ranking: F16 Piloot

PB sturen

Gerben KLu schreef:Ik heb 'm hier trouwens ook gewoon op de scanner.
Anders zou ik de kabel die boven op zolder het huis binnenkomt, door moeten knippen en daar de JIm ertussen plakken en het apparaatje voorzien van stroom en dan krijg je dus t volgende; laat je de versterker dag en nacht aan of bouw je een schakelaartje die je vanaf beneden kan bedienen etc.

Hmm moet toch nog eens een keer gaan bekijken dan. Vond er toen weinig verschil inzitten met/zonder de JIM.

Re: re

Berichtdoor dennis » wo jun 17, 2009 7:18 am

Scanfreak schreef:
Gerben KLu schreef:Ik heb 'm hier trouwens ook gewoon op de scanner.

Hmm moet toch nog eens een keer gaan bekijken dan. Vond er toen weinig verschil inzitten met/zonder de JIM.

Bij mij helpt het versterkertje vaak net even dat stukje van wel of niet horen. Bijvoorbeeld DutchMil die net verstaanbaar is met versterker en zonder versterker niet tot nauwelijks ;)

Berichtdoor xidewinder » di nov 24, 2009 8:21 pm

PB sturen

:OFFTOPIC

Laatst bijgewerkt door xidewinder op zo aug 30, 2015 5:16 pm, in het totaal 2 keer bewerkt

Volgende

Reactie plaatsen

Keer terug naar Algemeen scanners