MILSPOTTERS.nl



Milspotters forum -> Hulp -> Left base, gear down FULL stop? Vliegpatronen.

Hulp nodig bij het gebruik van Milspotters? Kijk in dit forum.
Nieuw bericht plaatsen

Left base, gear down FULL stop? Vliegpatronen.

Berichtdoor lwr » do jul 06, 2006 11:27 am
Aantal posts: 179x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen


Nu we toch bezig zijn :lol:

Airport Trafic pattern
In de meeste gevallen bij VFR (Visual Flight Rules* :arrow: zie onderstaand) komen de F-16's in formatie binnen. Ze vliegen dan in formatie op een hoogte van 1500Ft (457 meter) over de baan en breaken in de meeste gevallen naar links. (uitzondering wanneer links van een baan bijvoorbeeld een stad ligt zoals bij vliegbasis Leeuwarden. Dan moeten ze rechtsom breaken. Dit breaken doen ze niet tegelijk, maar er zit een bepaalde tijd/afstand tussen (vijf seconden) zodat de vliegtuigen niet allemaal tegelijk voor de baan hangen waardoor het mogelijk is om meerdere vliegtuigen in korte tijd te laten landen.
Dus links of rechtsom, ze maken vanuit de richting van upwind een 180 graden bocht en vliegen met de wind mee (downwind) om uiteindelijk nog een bocht van 180 graden te maken zodat ze voor de baan komen. (final)

Er zijn nu een aantal Engelse termen genoemd die in zo'n vliegcircuit voorkomen. Onderstaand plaatje geeft een voorbeeld van zo'n vliegcircuit.
Afbeelding


VFR of IFR
VFR en IFR hebben te maken met de weersomstandigheden en geeft aan onder welke regels een piloot vliegt en wat de condities zijn van een vliegveld.

Onder VFR (Visual Flight Rules) heeft de piloot voldoende zicht om zonder hulp van bijvoorbeeld ILS te landen. De piloot kan dan m.b.v. herkenbare objecten op de grond van A naar B vliegen zonder gebruik te maken van navigatiebakens waarvan de piloot de informatie op zijn instrumenten kan aflezen.

Onder IFR (Instrument Flight Rules) moet de piloot juist volledig op zijn instrumenten vetrouwen om bijvoorbeeld te landen, of een route te vliegen m.b.v. navigatiebakens. Bij het landen onder IFR condities wordt in de meeste gevallen het ILS systeem gebruikt.


Laatst bijgewerkt door lwr op do jul 06, 2006 3:36 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Avatar gebruiker

Berichtdoor dennis » do jul 06, 2006 3:04 pm
Aantal posts: 3744x
Ranking: Basis Commandant

PB sturen | Website bezoeken


Kleine aanvulling, Ze komen aanvliegen met 300 knopen.
ze vliegen de downwind op 1500FT (Pitch Altitude).

Tussen de breaks zit 5 seconden afstand.



Avatar gebruiker

aanvulling

Berichtdoor Gerben KLu » do jul 06, 2006 8:42 pm
Aantal posts: 5486x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


En dan heb je ook nog naast VFR/IFR : VMC en IMC : Visual Meteorological Conditions /Instrument meteorological conditions .

IMC is an aviation term that describes weather conditions that normally require pilots to fly primarily by reference to instruments, and therefore under Instrument Flight Rules (IFR), rather than by outside visual references under Visual Flight Rules (VFR). The weather conditions required for flight under VFR are known as Visual Meteorological Conditions (VMC). IMC and VMC are obviously mutually exclusive. The boundary criteria between VMC and IMC are known as the VMC minima.

With good visibility, pilots can determine the attitude of the aircraft by utilising visual cues from outside the aircraft, most significantly the horizon. Without such external visual cues, pilots must use an internal cue of attitude, which is provided by gyroscopically-driven instruments such as the Attitude Indicator (or "Artificial Horizon"). The availability of a good horizon cue is controlled by meteorological visibility, hence minimum visibility limits feature in the VMC minima. Visibility is also important in the avoidance of terrain.

Since the basic traffic avoidance principle of flying under Visual Flight Rules (VFR) is "see and avoid", it also follows that distance from cloud is an important factor in the VMC minima: as aircraft in cloud cannot be seen, a buffer zone from cloud is required.

ICAO recommends the VMC minima internationally; they are defined in national regulations, which rarely significantly vary from ICAO. the main variation is in the units of measurement as different states often use different units of measurement in aviation. The criteria tend to be stricter in controlled airspace, where there is a lot of traffic therefore greater visibility and cloud clearance is desirable. The degree of separation provided by Air Traffic Control is also a factor: for example in Class A and B airspace where all aircraft are provided with standard separation, the VMC minima feature visibility limits only, whereas in classes C-G airspace where some or all aircraft are not separated from each other by Air Traffic Control, the VMC minima also feature distance from cloud minima.

It is important not to confuse IMC with Instrument flight rules (IFR) -- "IMC" describes the actual weather conditions, while "IFR" describes the rules under which the aircraft is flying. Aircraft can (and often do) fly IFR in clear weather, for operational reasons, or when flying in airspace where flight under VFR is not permitted.





Reactie plaatsen

Keer terug naar Hulp

cron