MILSPOTTERS.nl



Milspotters forum -> Nieuwsberichten -> Toekomst Vliegveld Twente

Militaire luchtvaart nieuwsberichten.
Nieuw bericht plaatsen

Berichtdoor rogier77 » do aug 27, 2009 8:17 am
Aantal posts: 202x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen


Ik blijf het vreemd vinden van die duitsers. Waar bemoeien zij zich mee.



Avatar gebruiker

Berichtdoor A.J. Witsen » do aug 27, 2009 7:03 pm
Aantal posts: 3048x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Op de voormalige Vliegbasis Twenthe in Enschede wordt zaterdag het nieuwe onderkomen geopend van het Korps Nationale Reserve. Na de aankondiging dat de vliegbasis dicht ging, was het een tijd onduidelijk of de Twentse eenheden van het korps moesten verhuizen. Uiteindelijk bleek dat niet nodig. De reservisten worden ondergebracht in het voormalig Logistiek Centrum van de vliegbasis. De leden van het Korps Nationale Reserve hebben naast hun burgerbaan een taak binnen de Koninklijke Landmacht. Ze hebben daarvoor een militaire opleiding gevolgd en doen mee aan het jaarlijkse trainingsprogramma.

(c) RTV Oost



Avatar gebruiker

Berichtdoor bas » vr aug 28, 2009 9:40 am
Aantal posts: 813x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


A.J. Witsen schreef:Op de voormalige Vliegbasis Twenthe in Enschede wordt zaterdag het nieuwe onderkomen geopend van het Korps Nationale Reserve. Na de aankondiging dat de vliegbasis dicht ging, was het een tijd onduidelijk of de Twentse eenheden van het korps moesten verhuizen. Uiteindelijk bleek dat niet nodig. De reservisten worden ondergebracht in het voormalig Logistiek Centrum van de vliegbasis. De leden van het Korps Nationale Reserve hebben naast hun burgerbaan een taak binnen de Koninklijke Landmacht. Ze hebben daarvoor een militaire opleiding gevolgd en doen mee aan het jaarlijkse trainingsprogramma.

(c) RTV Oost

Dat hadden ze daar toch al? Of vergis ik me nu.



Avatar gebruiker

Berichtdoor A.J. Witsen » vr aug 28, 2009 9:48 am
Aantal posts: 3048x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


bas schreef:
A.J. Witsen schreef:Op de voormalige Vliegbasis Twenthe in Enschede wordt zaterdag het nieuwe onderkomen geopend van het Korps Nationale Reserve. Na de aankondiging dat de vliegbasis dicht ging, was het een tijd onduidelijk of de Twentse eenheden van het korps moesten verhuizen. Uiteindelijk bleek dat niet nodig. De reservisten worden ondergebracht in het voormalig Logistiek Centrum van de vliegbasis. De leden van het Korps Nationale Reserve hebben naast hun burgerbaan een taak binnen de Koninklijke Landmacht. Ze hebben daarvoor een militaire opleiding gevolgd en doen mee aan het jaarlijkse trainingsprogramma.

(c) RTV Oost

Dat hadden ze daar toch al? Of vergis ik me nu.


Dat klopt Bas maar dat zat op het Zuid Kamp.
Nu zit het op de Vliegbasis zelf.

Gr. André :wink:



Avatar gebruiker

Berichtdoor A.J. Witsen » vr aug 28, 2009 11:41 am
Aantal posts: 3048x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Vandaag bekend gemaakt dat Enschede zelf beslist over de luchthaven Twenthe.

ENSCHEDE - De derde van zes bijeenkomsten over de doorstart van luchthaven Twente was woensdagavond waarschijnlijk de rustigste. In het stadhuis verschenen zo’n honderd belangstellenden, waarvan zo’n veertig alle bijeenkomsten aflopen met hun eigen alternatieven voor de voormalige vliegbasis Twenthe. Wethouder Eric Helder speelt merkbaar een thuiswedstrijd als hij de discussie met het publiek aangaat, dat vooral kritisch is over de gebruikte cijfers en/of pleit voor behoud van het groene gebied ten noorden van Enschede. De Enschedese bestuurder legt de aanwezigen uit dat kabinet, Gedeputeerde Staten en het college van Enschede de voorkeur geven aan het plan met de luchthaven. Het is dit jaar de beurt aan de Tweede Kamer, Provinciale Staten en gemeenteraad van Enschede een keuze te bepalen. Met andere woorden: de andere gemeenten en de oosterburen mogen wel meepraten, de beslissing valt in Enschede. Zeven jaar is nagedacht over de toekomst van de voormalige vliegbasis Twente. Er zijn vele plannen gemaakt en weer terzijde geschoven, plannen met en plannen zonder burgerluchthaven. De compacte luchthaven in het groen heeft nu de voorkeur van kabinet, provincie en het college van Enschede. Dit jaar ligt de bal eindelijk bij de gemeenteraadsleden van Enschede. Zij zullen een beslissing moeten nemen over de doorstart van de luchthaven. De verantwoordelijkheid is zeer groot. De beslissing heeft verstrekkende gevolgen voor de verre toekomst van Enschede en van de regio Twente. Voor Lide Haasewinkel uit Haaksbergen gisteravond reden om in het discussiegesprek met verantwoordelijk wethouder Eric Helder de bestuurders niet te benijden. „U heeft een rotbaan”, zegt ze op de inloopbijeenkomst over de toekomst van het luchthavengebied. De Haaksbergse ergert zich vooral aan de straaljagers die Twente nog steeds mag gebruiken als oefenterrein. Ze vindt verder dat in het plan van de ‘compacte luchthaven’ wel veel gesproken wordt over het milieu maar niet over de mensen die straks last hebben van de vliegtuigen. „Of nu zoals in Haaksbergen al last hebben van de straaljagers. Met klachten wordt niets gedaan. Ik vertrouw het niet meer.” Eerder in de bijeenkomst laten Jeannette Hoogenboom en Emiele Deijber, die in het centrum van Enschede wonen, weten niets te zien in het doorstartplan. ‘Horen en Zien vergaat je’ luidt de tekst op hun spandoek. Zij vinden Münster/Osnabrück een uitstekend alternatief. „Laat het lawaai en de overlast lekker bij de buren en ga niet midden tussen de woonwijken zitten”. De tegenstanders van een luchthaven laten zich goed horen. Er wordt aandacht gevraagd voor natuur, duurzaamheid en milieu. Het argument van Helder dat in het luchthavenplan ook veel aandacht en plaats is ingeruimd voor groen wordt genegeerd. In het tweede discussiegesprek klinkt vooral de twijfel over de gehanteerde cijfers en de zorgen over het mogelijk mislukken van de luchthavenplannen. Helder maakt duidelijk dat een mix van charters, goedkope vluchten, vracht en mogelijk lijnvluchten perspectief moet bieden voor marktpartijen. Die moeten de luchthaven gaan exploiteren. Verder zijn er andere inkomsten mogelijk waarbij volgens hem het plan voor een publiekstrekker vrij concreet is. Mevrouw Wierenga is niet overtuigd van de gehanteerde cijfers. „Kijk naar de plannen voor Miracle Planet, twaalf jaar geleden. Er zouden volgens onderzoek een miljoen bezoekers komen en duizend mensen een baan bieden. Er is niks van terecht gekomen. Er is wel een grote bioscoop gekomen en vervolgens is Alhambra in de binnenstad failliet gegaan. Kloppen de cijfers nu wel?”

Bron : Dagblad Tubantia



Avatar gebruiker

Berichtdoor A.J. Witsen » vr sep 11, 2009 12:25 am
Aantal posts: 3048x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Bentheim tekent tegen vliegveld.

Meer dan 6000 inwoners van de Duitse regio Bentheim hebben binnen een week een petitie ondertekend tegen de heropening van vliegveld Twente. Ze zijn bang voor geluidsoverlast. De petitie wordt vrijdag aangeboden aan de initiatiefnemers van de heropening. De Euregio buigt zich dan in Oldenzaal over de plannen voor de doorstart van vliegveld Twente. De Euregio is een overlegorgaan van regionale overheden uit de Nederlands-Duitse grensstreek.

(c) RTV OOST



Avatar gebruiker

Berichtdoor A.J. Witsen » vr sep 11, 2009 11:39 pm
Aantal posts: 3048x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Euregio praat over Luchthaven Twente.

De Euregio-Raad, het grensoverschrijdende samenwerkingsverband, is vrijdag bijeengekomen om de meningsverschillen over de luchthaven te bespreken. De gemeente Enschede, de Provincie en het Rijk willen graag een doorstart van het vliegveld. De gemeente Hengelo, Oldenzaal en vooral de Duitsers zien het niet zitten. In Duitsland is er onrust over de heropening van vliegveld Twente. Vliegveld Münster - Osnabruck is bang dat ze passagiers verliezen. Het vliegveld heeft nu al te kampen met financiële problemen en ziet de heropening van vliegveld Twente als een grote bedreiging.

Bedrijfsleven steunt conclusie VTM

Het bedrijfsleven in Twente staat achter de conclusie van Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) dat Twente het meest gebaat is bij een multifunctionele groene luchthaven. Dat heeft Kamer van Koophandel-regiovoorzitter Koopman gezegd in reactie op de plannen van VTM. Ook VNO-NCW Twente, MKB Midden en Industriële Kring Twente steunen de visie van VTM. Omdat de ruimte voor bedrijvigheid aan de noordzijde beperkt is, moet de verbinding met het Oostkamp en het gebruik van de hangars behouden blijven. Het bedrijfsleven roept nu de politiek op om snel tot definitieve besluiten te komen om belangstelling vanuit het bedrijfsleven vast te houden.

(c) RTV Oost



Avatar gebruiker

Berichtdoor A.J. Witsen » di sep 15, 2009 2:42 pm
Aantal posts: 3048x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Voor de meeste mensen in onze regio zien ze graag deze indeling van onze Vliegbasis Twenthe. Ik hoop van niet.

Afbeelding




Avatar gebruiker

Berichtdoor A.J. Witsen » ma sep 21, 2009 12:20 pm
Aantal posts: 3048x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Kabinet drukt vliegveld er door.

DEN HAAG/ ENSCHEDE - Natuur en Milieu Overijssel ergert zich aan de vermelding van de luchthaven op de lijst van in totaal 58 projecten. De doelstelling van deze wet is om een aantal grootschalige plannen versneld uit te voeren waarbij procedures mogelijk worden verkort en vereenvoudigd. Natuur en Milieu stelt, namens Landschap Overijssel en een aantal belangengroepen, dat tegenstanders daardoor 'monddood' worden gemaakt en de zorgvuldigheid van de besluitvorming wordt uitgehold. Het gevolg van de Crisis- en herstelwet is volgens Natuur en Milieu dat de Commissie voor de milieu-effectrapportage geen toetsingsadvies meer mag uitbrengen. Een woordvoerder van de Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) laat weten dat de commissie mer momenteel hard aan het werk is met de ingediende zienswijzen met betrekking tot de luchthaven. De daaruit voortvloeiende bevindingen worden volgens VTM gewoon meegenomen in de besluitvorming.

Afbeelding

Foto: Christian van der Meij/DTCT

(c) Dagblad Tubantia



Avatar gebruiker

Berichtdoor _-_Rikky_-_ » vr okt 16, 2009 8:56 pm
Aantal posts: 385x
Ranking: Vlieginstructeur

PB sturen


http://www.nu.nl/algemeen/2103770/omwon ... chter.html

Omwonenden gaan zich er ook mee bemoeien. :?

Rik



Avatar gebruiker

Berichtdoor bas » za okt 17, 2009 1:46 pm
Aantal posts: 813x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Vanvaond om 18.50 op Veronica maar eens naar 'Forza Driving School' kijken. Dat is leren racen op een XBox om het daarna voor het echt te doen, onder leiding van Robert Doornbos.
3x raden waar dat in de praktijk brengen is gebeurd. Op een verlaten en desolaat EHTW..... :?
Eens kijken of dat nog leuke filmpjes heeft opgeleverd........

http://www.bronmagazine.nl/Item.aspx?II=1490



Avatar gebruiker

Berichtdoor A.J. Witsen » ma nov 16, 2009 9:07 am
Aantal posts: 3048x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Meer tijd nemen bij procedure luchthaven.

MÜNSTER - De gemeente Enschede en de provincie Overijssel zouden meer tijd moeten nemen voor de besluitvorming rond de luchthaven Twente. Een motie van die strekking werd vrijdagavond 13 November 2009 aangenomen door de Euregioraad, het grensoverschrijdende samenwerkingsverband. Euregio-voorzitter Frans Willeme sluit niet uit dat met name de Grafschaft Bentheim een besluit tot heropening van de luchthaven juridisch zal aanvechten. De Duitse bezwaren spitsen zich toe op het feit dat de bestuurders uit bijvoorbeeld Bad Bentheim niet of nauwelijks bij het proces zijn betrokken. Ook leven nog veel vragen, onder meer over de aanvlieg- en vertrekroutes en het feit dat geen rekening gehouden zou zijn met de aanwezigheid van de militaire basis Nordhorn Range. Willeme zegt dat de Euregio zich rond de luchthaven Twente volstrekt neutraal opstelt. Hij denkt echter wel dat de Nederlandse bestuurders er goed aan doen meer tijd te nemen voor de besluitvorming. „Een juridische procedure zal de verdere gang van zaken vermoedelijk fors vertragen, nog los van de vraag welk recht hier geldt. Die vertraging zou Enschede zich kunnen besparen door met de Duitsers om tafel te gaan zitten.” In een reactie zegt de Enschedese wethouder Eric Helder het prima te vinden als de Euregio een bemiddelende rol vervult om de Nederlands-Duitse dialoog gaande te houden, „Maar vertraging is onwenselijk. Er zijn debatten en onderzoeken genoeg geweest, er ligt meer dan voldoende informatie op tafel. De Duitsers zijn volgens de voorschriften geïnformeerd, al wordt dat mogelijk anders ervaren. Maar op de bezwaren die zijn geüit in de zienswijzen is in alle gevallen gemotiveerd geantwoord.” Over eventuele juridische gevolgen zegt Helder: „Daar is het te vroeg voor. De gang van zaken rond aanvliegroutes komt aan de orde als er een exploitant is en als er een bestemmingsplan ligt.”

Afbeelding

Foto : Charel van Tendeloo

(c) Dagblad Tubantia



Avatar gebruiker

Berichtdoor Bernie » ma nov 16, 2009 9:21 pm
Aantal posts: 697x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Hoorde net dat Herman Finkers nog zijn (negatieve) zegje gaat doen bij Pauw en Witteman om 23.00 uur, Ned. 1.



Berichtdoor marcodruyf » di nov 17, 2009 12:09 am
Aantal posts: 597x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Heb even gekeken. Finkers schijnt niet tegen het veld te zijn als de plannen goed zijn. Schijnt ook weer een van de vele politieke spelletjes te zijn. :roll:



Avatar gebruiker

Berichtdoor A.J. Witsen » ma nov 23, 2009 3:07 pm
Aantal posts: 3048x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Wat ga je doen als je je aanstaande zaterdag verveeld :?:

Duits protest tegen Vliegveld Twente NORDHORN/ENSCHEDE

In de Duitse grensplaats Nordhorn wordt zaterdag 28 November een demonstratie gehouden tegen een mogelijke doorstart van Vliegveld Twente. Milieugroepen en burgers vrezen geluidsoverlast en een aantasting van het milieu. Om 15.00 uur begint er op het marktplein een demonstratie. De burgemeester van Nordhorn houdt een toespraak, evenals vertegenwoordigers van Nederlandse en Duitse actiegroepen die tegen de doorstart zijn. De organisatoren verwachten duizend deelnemers. Nordhorn ligt hemelsbreed op 25 kilometer van Vliegveld Twente.

Bron : De Telegraaf




VorigeVolgende

Reactie plaatsen

Keer terug naar Nieuwsberichten